Dilemmák, irányok és feladatok az agrármarketingben

 

Nem lehet nem kommunikálni! Ezzel a címmel rendezte meg X. Jubileumi agrármarketing és -média napját a Magyar Mezőgazdaság Kft. (MMG) az AGROmashEXPO-n, ahol a magyar agrárium dilemmáiról, feladatairól, kihívásairól és a hazai versenyképesség fejlesztéséhez hozzájáruló Agrármarketing Centrum (AMC) munkájáról beszélt Ondré Péter, a szervezet ügyvezető igazgatója.

„Az agráriumban tevékenykedőknek olyan fajsúlyos dilemmák kapcsán kell döntés hoznia, mint az állatok természetes szaporulatának, vagy klónozásának kérdésköre, az anyaföld, avagy annak tápoldatokkal történő kiváltásának kérdése, illetve olyan új technológiák beengedése, avagy elutasítása, amely a vertikális termesztési módozatokkal váltva a horizontálist, 8 naponta teszik lehetővé az aratást egy adott területen” - mondta Ondré Péter.

Versenyképességünk nemzetközi színtéren sok tényezőn múlik – közölte az ügyvezető igazgató, hangsúlyozva, hogy az AMC élén a legfontosabb fejlesztési kulcsoknak a hazai versenyképesség fejlesztésében a KKV-k megerősítését, a valóban egyedi élménykínálatot nyújtó, magas feldolgozottsági szintű, minőségi termékkínálat emelését és azok sokszínűségének és mennyiségének növelését jelölték meg. Ondré Péter szerint egyértelmű cél az agráriumban nélkülözhetetlen, sokrétű tudásanyag megosztása, a precíziós okos eszközök hazai adaptálása, a robotok, drónok precíz működését támogató valós idejű adatokhoz való hozzáférés kiterjesztése, a hungarikumokban rejlő lehetőségek kiaknázása és a felnövekvő nemzedék tagjainak minél hatékonyabb bevonása az agráriumba. Mindezen tevékenységekhez országunkban aktívan hozzájárul az AMC tette hozzá a szakember, aki arra is ráirányította a figyelmet, hogy a hatékony munka érdekében az AMC folyamatosan nyomon követi a digitális átmenet fő irányait és trendjeit.

A konferencián szó esett arról is, hogy mivel az internet alapú információk elérésében 2014 óta a mobil internet felhasználók száma meghaladja az asztali számítógépen internetezők számát, acélcsoportra fókuszált integrált médiamixek kialakítása, a mobilbarát alkalmazások és honlapok terjedésének szem előtt tartása, az appok és location based advertising irány fokozódó erősödése a marketingeszközök megválasztásában és pozícionálásában egyarántfontos szereppel bír.  

„Arra törekszünk, hogy közreműködésünkkel az ágazati marketing lehetőségek kiaknázásával a magyar agrárium nemzetközi szinten versenyképességben szintet léphessen és a korszerű marketing eszközöket és módszerekethatékonyabban és eredményesebben alkalmazza, ennek érdekében kampányainkkal főként a kiemelt termékpályák mentén növeljük a fogyasztói tudatosságot és a bizalmat” - emelte ki előadásában az ügyvezető igazgató, aki beszámolt arról is, hogy az AMC a tervek szerint ez évben 10-15 külföldi kiállításon jelenik majd meg közösségi standjával és az ehhez csatlakozó partnerekkel. 

A berlini Internationale Grüne Woche-n (IGW) napjainkban is jelenlévő szervezet vezetője elmondta: 3 külföldi kiállításra még nyitott az akvirálás az AMC-ben, ezekbe az országokba továbbra is várják a jelentkezőket. A kiállítások közösségi standján a piaci ár tíz százalékáért tud az AMC részvételt biztosítani a magyar KKV-knak és élelmiszert előállító piaci cégeknek. Az AMC partnereinek logisztikai és tudásbázis hátteret biztosít arra vonatkozóan is, hogy milyen terméket, milyen piacra, milyen csomagolással és marketinggel támogatva érdemes kivinni. „Körülbelül 2000 magyar vállalkozással vagyunk kapcsolatban” – jegyezte meg az ügyvezető igazgató, aki a holland PLMA kiállítás mellett a Sial China és az idei évi Novi Sad-i Nemzetközi Mezőgazdasági Vásárt is megemlítette, ahová 5-6 magyar cég számára tudnak helyet biztosítani. Szó esett emellett a londoni IFE kiállításról is, ami Ondré Péter meglátása szerint azért kiemelten fontos, mert nagyon sokan a bejáratott, bevett EU-s csatornákon keresztül jutottak el a magyar termelőkhöz, így az IFE London a Brexit előtt olyan lehetőséget kínál, amivel az exportban érdekelt magyarországi élelmiszeripari, mezőgazdasági termelőknek élnie kell. 

Az MMG által szervezett konferencián Sári Enikő(MMG) ügyvezető Igazgató köszöntőjét követően előadást tartott Baricz Árpád, a Beszédírók Kft. stratégiai igazgatója, Práger Ádám (MMG) onlineüzletág-vezető és Horváth Roland, az MMG marketingvezetője.